Hvordan begynder man at træne?

Den sværeste del af at træne og begynde at blive sundere er processen med faktisk at få dig selv til at gøre det første skridt. Starten er altid det sværeste skridt. Heldigvis for os kan vi finde al den information, vi har brug for online; det være sig information om ernæring, fitness eller sjove tilbud som comeon bonus, vi kan finde det hele med et klik. Og jeg gætter på, at du gjorde det samme, da du stødte på denne artikel.

Forstå din kropstype

Først bør du forstå din kropstype og finde ud af, hvad dit mål er med at træne: at være sundere, tabe dig, tage i muskelvægt på, osv. For når forstår du alt dette først, kan du lede efter øvelser, som passer bedst og som er mest effektivt til dit mål. Det vil gøre denne rejse lettere at begynde. Du skal sikre dig, at dine mål er realistiske og det er ikke langt ude, for at forvente og at træne for meget, mere end du kan and og burde gøre, kan gøre tingene værre. For at det ikke skal ske, bør du også være opmærksom på din helbredstilstand og dine evner (fysiske og mentale). 

Nu hvor er du bevidst om dine evner, behov og mål, og nu hvor har du set realistisk på dem, kan du begynde at lave øvleser, som passer den bedst til dine behov.  

Jeg ved, at det er letter sagt end gjort… Men pointen er at begynde langsomt, begynder langsomt men sikkert. Bare begynde. 

Kosten spiller en vigtig rolle

Den anden meget vigtige ting, måske endda vigtigere end at træne, er helt sikkert din kost. Alt begynder inde fra dig, mad er den vigtisgte ting i vores liv, det gør alt rigtig eller forkert, alt efter hvad spiser du. Så begyndte langsomt at ændre dine spisevaner, det er den eneste måde, du kan rent faktisk gøre det til en vane, hvis begynder du lidt efter lidt. Begynde parallelt med at træne lidt efter lidt også. 

Hvis begynder du med at lave store ændringer, vil du ikke at give sig selv tid til at tilpasse dig, og det vil kun ubevidste skubbe dig tilbage til dine gamle vaner. Netop på den måde er det meget vigtigt at begynde at tilpasse små ændringer først, for at give sig selv nok plads og tid til at vænne dig til nye ting og udvikle de nye vaner og gøre dem til en routine. 

Forbind træning med noget godt…

Forbind træning med noget godt, noget elsker du, som at lytte til musik måske. Dette vil gøre dig mere afslappet og mindre fokuseret på trætheden eller sværhedsgraden ved de øvelser, laver du.. Det vil også give dig energi. Glem ikke altid at have en flaske vand med dig, men husk, tør ikke en masse vand på én gang, fordi det vil forårsage ondt i maven eller plettet mave, der kan få dig til at føle dig syg og gøre det sværere for dig at være fysisk aktiv. For mere energi spis noget som en proteinbar lidt tid før din træning. 

Lad være med at tvinge noget

Hvis gør du alle disse ting rigtigt i begyndelsen, vil du ikke sætte din krop og dit sind i chok på grund af de store pludselige ændringer, som i sidste ende vil resultere i, at du skubber de nye vaner væk, som jeg nævnte før, men du vil hellere føle dig afslappet og godt tilpas med at tilpasse forandringer lidt efter lidt på det tidspunkt, og de vil gradvist blive en del af din vane. Bare lad være med at tvinge noget, lyt til din krop, og husk at give sig selv og din krop hvile hvert træ til fire dage i begyndelsen!